06 52639311 info@janergy.nl

De vakantiestress breekt aan

De scholen gaan dicht en de vakantietijd breekt aan. Je kijkt er naar uit om op vakantie te gaan. Heerlijk, even niets doen, weg te zijn van al die dagelijkse verplichtingen en beslommeringen. Maar voordat het zo ver is slaat de vakantiestress toe. Wat neem je mee, waar gaat de hond naar toe, zijn alle reisdocumenten in orde en nog veel meer zaken waar je aan moet denken.

In een mini naar Spanje

Wat ik er nog van kan herinneren is, dat we in de begin jaren 60 op vakantie gingen naar Spanje. Mijn ouders waren vakantiegangers van het eerste uur en zagen geen beperkingen alleen maar uitdagingen als het om vakantie ging. Zo gingen we met zijn zessen in een volgepakte mini en een imperiaal op het dak richting het zonnige zuiden van Spanje.

Mijn vader had de dag of zelfs de avond ervoor nog gewerkt en mijn moeder zorgde ervoor dat alles klaar stond zodat we zo snel mogelijk konden vertrekken. Vader was nog moe van zijn werk en moeder had de nodige stress van alle voorbereiding maar dat mocht de pret niet drukken. En zo gingen we op reis. We waren de stad nog niet uit of er was al ruzie op de achterbank waardoor mijn moeder weer moest ingrijpen. Ook tijdens het kaartlezen gebeurde het dat de reis niet helemaal voorspoedig ging.

Allemaal ingrediënten die ervoor zorgen dat de vakantiestress toeslaat. Toen waren er nog geen SUV, dakkoffers en tom toms die een reis eenvoudiger en comfortabeler maakt, maar toch hebben we te maken met vakantiestress. Niet alleen de voorbereiding kan stress veroorzaken, ook heimwee, hoge verwachtingen of niet uitgerust vertrekken kan voor veel stress zorgen tijdens de vakantie.

De Stressknop aan

Op vakantie gaan is een leuk vooruitzicht maar het roept ook de nodige spanning op. Als je onvoldoende rust neemt om van de inspanningen te herstellen kunnen er stressklachten ontstaan. Spanningen hopen zich op waardoor het stressmechanisme wordt geactiveerd. Of het nu om negatieve of positieve spanningen gaat, je lichaam maakt hier geen onderscheid in en het stresssysteem wordt aangezet. Voor sommige mensen is de stress zo groot dat ze last krijgen van hoofdpijn, paniekaanvallen en hartkloppingen bijvoorbeeld. En als je dan op de plaats van bestemming aan komt dan lukt het vaak niet om de eerste dagen ervan te genieten of zelfs te ontspannen.

Laat alles los en geniet

Was het maar zo eenvoudig. Eenmaal op de vakantieplek aangekomen blijkt het ontspannen lastiger te zijn dan dat je van te voren had gedacht. Je bent nog niet helemaal losgekoppeld van het werk en de alledaagse beslommeringen. Je lichaam en hoofd verkeren nog in de stressmodus en je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan een andere omgeving, klimaat of tijd. Op vakantie ben je veel meer op elkaar aangewezen en je persoonlijke ruimte kan wat onder druk komen te staan. Thuis is er altijd wel een escape mocht dat nodig zijn maar op vakantie wordt dat wat lastiger. Hierdoor kunnen oude ruzies weer opleven en relatiestress veroorzaken. Als je dan eindelijk kunt ontspannen en genieten van de vakantie zeg je tegen jezelf de volgde keer ga ik het anders aanpakken.

 

Met deze 10 tips zorg je ervoor dat stress thuisblijft in de vakantie

Start met een goede voorbereiding.

De voorpret van vakantie start al bij het bedenken waar je naar toe zal gaan. bespreek met elkaar wat je verwacht van een vakantie en zoek dan iets uit waar iedereen zich happy bij kan voelen. Voor elk wat wils.

Maak een checklist en start op tijd met pakken.

Een checklist zorgt voor overzicht, je maakt je hoofd leeg inplaats dat je het allemaal probeert te onthouden wat je niet moet vergeten. Hierdoor vertrek je rustiger

Zorg dat je uitgerust bent.

Als je spanningen hebt dan heb je weinig energie waardoor je weer vatbaarder bent voor stress. Doe niet teveel nog in de dagen voor vertrek. Alle voorbereidingen, reizen en het acclimatiseren op je vakantie bestemming kost veel energie. Dit wordt nogal eens onderschat.

Schakel je telefoon en socialmedia modus uit.

Om volledig te kunnen ontspannen is het noodzakelijk om je werk en het thuisfront volledig los te laten. Check en beantwoord geen mail. Wanneer je, je werk niet volledig los laat tijdens je vakantie profiteer je minder van de voordelen. Voor je zelf ook een goede test. Hoever ben je verbonden bent met allerlei vormen van communicatie? Maak er een challenge van.

Doe vooral waar je zin in hebt.

Je persoonlijke ruimte komt soms onder druk te staan omdat er verachtingen zijn over en weer. Onderneem ook dingen in je eentje. Ga zelf een stukje wandelen, blijf wat langer bij het zwembad of drink een drankje op een terras. Je hoeft je hier niet schuldig over te voelen. Hier is niets egoïstisch aan maar jij hebt ook recht op time out momenten waarop je niet voor een ander hoeft te denken, te zorgen of op te letten. Je partner kan prima de taken even overnemen. Vakantie is ook bedoeld om dichter bij jezelf te komen.

Kom in beweging.

De eerste dagen van de vakantie zitten er nog teveel stresshormonen in je lichaam waardoor ontspannen vaak moeilijk gaat. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en als je gaat wandelen of fietsen zal je sneller af zijn van die stresshormonen. Tevens maak je serotonine aan die je een fijn en goed gevoel geven. In een natuurlijke omgeving is zoveel energie dat je vanzelf ontspant en je hoofd leeg kan maken.

Laat verwachtingen los.

Vakantie moet vooral leuk zijn maar vaak zijn er omstandigheden die je niet hebt ingecalculeerd. Het weer is slecht, de accommodatie valt tegen of de locatie ligt ver bij alles vandaan. Probeer open te staan voor wat er wel is en wellicht ben je gedwongen om andere activiteiten te ondernemen die je anders nooit had gedaan of ervaren

Geef elkaar de ruimte.

Omdat je meer aangewezen bent op elkaar kunnen er ook gemakkelijk irritaties ontstaan. Opgekropte gedachte en gevoelens krijgen nu de ruimte om naar boven te komen. Het is niet vreemd dat mensen na de vakantie besluiten om te gaan scheiden. Geef elkaar de ruimte om af te kicken van het werkritme en de drukte. In de vakantie is er meer tijd om dingen uit te spreken dan dat je thuis bent met de drukte van alle dag. Neem elkaar niet zo serieus en neem het wat luchtiger op. Iedereen heeft behoefte aan zijn eigen persoonlijke ruimte.

Geniet van de kleine dingen.

Neem alles eens waar met meer aandacht. Kijk en luister met aandacht naar de omgeving. Voel het zand of gras onder je voeten. Met je ogen dicht geluiden waarnemen van de omgeving. Spelende kinderen, zwembad, geluiden of het rollen van de golven. Je bent veel bewuster in contact met jezelf, je omgeving en in het hier en nu. Hierdoor vervagen vervelende gedachten en zal je sneller ontspannen. Het zijn de kleine dingen die geluk brengen en je het langst bij blijven.

Plan niet te veel.

Je hebt maar een paar weken waarin je veel wilt zien of ondernemen. Het gevolg hiervan is dat je nog vermoeider thuiskomt. In een paar weken tijd kan je toch niet alles zien of doen. Wissel de actieve dagen af met een rustdag waarbij je tijd hebt om te lezen, muziek te luisteren of zomaar te mijmeren over het leven. Door rust te nemen zorg je ervoor dat je energieniveau op peil blijft.